Es tracta d'un fenomen físic que es produeix quan les rodes del vehicle perden l'adhesió a la carretera a causa dels efectes de la pluja. En altres paraules, el conductor perd el control, i si a sobre circula a gran velocitat, les conseqüències poden ser mortals.
Hi ha dos factors clau que incideixen. Per un costat, el gruix de l'extensió d'aigua sobre la qual circulem. Com més gruix, més probabilitat hi ha de perdre el control. El segon factor és la velocitat, com més ràpid circulem, més risc d'aquaplaning tindrem.
El primer que es percep quan s'experimenta aquest succés és similar a la de conduir sobre superfícies congelades, és a dir, flotabilitat, perdent el control sobre la direcció. Per això, en dies de pluja, és de vital importància moderar la velocitat, conduir amb moviments suaus, evitar les frenades i els canvis de direcció violents.
En una recta, si tot i seguir aquestes indicacions et trobes en la situació d'aquaplaning, primer de tot mantén la calma i no manipulis el volant. A poc a poc, deixa anar l'accelerador. Es tracta que el cotxe disminueixi la velocitat, i així podràs recuperar-ne el control.
En canvi, si et succeeix en una corba, has d'actuar de la mateixa manera que en una recta, l'únic que canvia és que en lloc de deixar quiet el volant, has de girar-lo el necessari per a dibuixar la corba suaument. Fins que no notis que el cotxe ha recuperat l'agarri, no giris el volant excessivament.
En tot cas, és molt important recordar que en una situació d'aquaplaning mai has d'accionar els frens. Fer-ho provocaria el perillós bloqueig de les rodes i perdries el control del vehicle immediatament.
Com a mesura preventiva, el més indicat és que els pneumàtics del teu vehicle tinguin la pressió i profunditat del dibuix en òptim estat. Encara més, uns pneumàtics nous poden experimentar l'aquaplaning a una velocitat d'entre 75 i 80 km/h. Per tant, cal revisar-los sovint, i utilitzar el model que especifica el fabricant per al teu vehicle.